فرهنگ طبیعت یا طبیعت فرهنگ در رویکرد به واقعیت گرائی سازنده
نویسندگان
چکیده
این مقاله در پی تحلیل رویکرد علوم دقیقه در شناخت طظبیعت و نگرش فراگیر آن در ارزش گزاری طبیعت و پاره ای از اثرات تحدید کننده آن می باشد. علوم دقیقه و نگرش علمی حاصل از آن در قرن گذشته، همواره سعی در بازشناسی طبیعت به عنوان یک تورم قابل فهم را داشته است. لذا تعمیم گزاره های علمی در قالب نگاهی فراگیر به طبیعت فارغ از بستر فرهنگی و رابطه آن با مفهوم جهانی طبیعت، وجه نامتعادل و گاه متعدی را به طبیعت از بشر به نمایش در آوره است. امروزه جهان علم در تعاقیب نقد علوم دقیقه به ساحت تازه ای از نگاه علمی قدم گزارده است. این نگاه که در ادامه مکتب ساختار گرائی وینکنشتاین و پرادایم شیفت کوهن قرار دارد؛با نام واقعیت گرائی سازنده مطرح گردیده است . در این نگرش فهم یک گزاره علمی تنها زمانی ه شکل جامع ممکن است که در پرادایم متفاوتی از پارادیم مولدش درک و بررسی گردد که این فرایند را بیگانه یابی نامند اما این فهم زمانی به عمق نهائی می رسد که نه تنها در پرادایم متفاوت علمی بلکه در بستر متفاوت فرهنگی به وقوع بپیوندد و به اصطلاح بیگانه یابی شود. این بدین معنی است که فلسفه علم از این دریچه به ساحتی تازه ای از رابطه طبیعت و فرهنگ در فهم محیط و رابطه محیط مصنوع و طبیعی دست یافته است. این مقوله و چگونگی دستیافتن به ساحت مذبور در این مقاله مورد بحث قرار گرفته و در نمونه ای از مراسم کاشت و تولید برنج در ژاپن به تصویر کشیده شده است.
منابع مشابه
تقابل فرهنگ و طبیعت در آیین تعزیه
یکی از ویژگیهای رویکرد ساختارگرایی در تحلیل متن توجه به تقابلهای دوگانه است. درحقیقت تقابل بین فرهنگ و طبیعت نوعی ساختار محسوب میشود، بر این اساس دو سوی این تقابل اغلب در حین اجرا در رابطۀ سیال، تنشی و دیالکتیک قرار دارند که رابطهای سلبی و هم ایجابی است. بنابراین، از این منظر میتوان گفت که در آیین تعزیه، فرهنگ و طبیعت درهم آمیختهاند و پیوسته همدیگر را تعریف میکنند. تعزیه فینفسه پدیده...
متن کاملفضای منظر: پیوندگاه فرهنگ و طبیعت
منظر بر مفهومی بسیار وسیع دلالت دارد. این مفهوم بر اساس دیدگاههای گوناگون به موضوعات بسیار متنوعی از جمله فضا و محیط و منظره و مکان و زمین و بسیاری مفاهیم دیگر پیوسته است. این مطالعه بحثی است نظری و تلاشی است برای وضوح بخشیدن به مفهوم منظر و ویژگیهای بنیادین و وجوه گوناگون آن. منظر مفهومی فضایی است ولی ویژگیهای فیزیکی فضا فقط یکی از ابعادِ آن است. مفهوم فضا در منظر و در معماری منظر بندرت مورد...
متن کاملرویکرد جدید نیما به طبیعت
تقریباً از صد و هشتاد و پنج عنوان شعر در کلّیّات اشعار نیما دو سوم آنها مستقیماً از طبیعت الهام گرفته است؛ بنابراین طبیعت را باید آیینة تمام نمای روحیّات و ذهنیّات و تفکّرات او دانست. از میان سه نوع طبیعتگرایی توصیفی، تقلیدی و تألیفی (تأویلی)، رویکرد نیما به طبیعت از نوع تألیفی میباشد. در این نوع از طبیعتگرایی، شاعر با طبیعت همراه است؛ خواه به صورت تألیفی یعنی دوست بودن و الفت داشتن با طبیعت و خوا...
متن کاملرویکردی کلنگر به "نسبت فرهنگ و طبیعت" در "منظر فرهنگی" موردپژوهی بم
رویکرد کلنگر به نسبت فرهنگ و طبیعت به شکلگیری مفهوم منظر فرهنگی انجامیده است که در آن فرهنگ و طبیعت به گونهای جدایی ناپذیر در هم تنیدهاند. با این وجود مرزبندی بین منظرهای طبیعی و فرهنگی که از نگاه جزءنگر ریشه میگیرد همچنان وجود دارد. هدف این مقاله بررسی چالشهای این مرزبندی و تدوین مدلی کلنگر برای بازشناخت و دستهبندی منظرهای فرهنگی است. پرسش اصلی این است که چه مولفههایی در تبیین نسبت...
متن کاملژان ژیونو یا ستایش طبیعت
ژان ژیونو یا ستایش طبیعت محمد جواد شکریان زینی استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان [email protected] (۸۶/۸/ ۸۵ تاریخ تصویب: ۱ /۶/ (تاریخ دریافت: ۲۷ چکیده: آثار قبل از جنگ ژان ژیونو، بویژه سه رمان اول نویسنده، مملو از صحنههای خشن و خونین است. البته به لحاظ کمی و کیفی این صحنهها از رمانی به رمان دیگر دستخوش تغییر و دگرگونی میشوند. باورهای سحرآمیز و اساطیری نویسنده در مورد پیدای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
علوم محیطیجلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023